Årets MUC-tröja gjorde succé

Ingen riktig MUC utan MUC-tröjan. Som vanligt har Mölndals IBF-profilen, tillika klubbens kassör Bosse Cedersjö, under helgen varit på plats i Aktivitetens entré för att trycka och sälja tröjor. Årets grå upplaga har varit en succé som i princip var slutsåld redan på söndagsmorgonen.

– Ja, den har varit populär. Med facit i hand borde jag kanske ha beställt fler tröjor från leverantören, säger Bosse Cedersjö samtidigt som han fixar tryck på den näst sista tröjan i vuxenstorlek.

Han har jobbat på MUC sedan hans barn började spela innebandy någon gång kring millennieskiftet och tycker att det är en av årets höjdpunkter.

– Det roligaste är allt folk som kommer hit och gästar cupen. Extra kul är den relation vi byggt upp med den tjeckiska klubben Draci Ricany som i år är här med tre lag. Det är också kul att vi i år har ett tjejlag från Onyx i Nyköping. De har gått till final, så förhoppningsvis åker de hem och berättar för andra lag i klubben om hur kul det är att spela MUC i Mölndal, säger Bosse Cedersjö och skrattar.

Du är ju också kassör i Mölndals IBF. Vad betyder MUC ekonomiskt för klubben?

– Att föreningen har en relativt stabil ekonomi och att vi kan hålla medlems- och träningsavgifter på en nivå som de flesta har råd med.

Men det krävs en del arbete för att få till en sådan här cup?

– Som förälder till barn i föreningen förväntas man jobba under cuphelgen och en del, oftast en åldersgrupp per år, måste även delta i förberedelser och planering. Men det är å andra sidan det enda man måste göra under en säsong. I många andra föreningar förväntas det mycket mer engagemang.

Några timmar efter att det här skrivs är MUC är finalpassen i MUC 2023 färdigspelade. Några veckor därefter är det dags att så smått börja skissa på en organisation för MUC 2024. Och att designa en ny MUC-tröja förstås.